marianne-madsen.dk © 2007                    

 

 

 

Uddannelse gi’r mod:

Alt for mange unge mennesker får ikke en ungdomsuddannelse fordi de ikke passer ind i det traditionelle system. Nogle har eksempelvis svært ved at læse og andre har problemer med at følge med. Et andet problem er, at mange har evner de ikke kan få mulighed for at udfolde. Der er derfor brug for en ny type ungdomsuddannelse, hvor det bliver muligt at kombinere boglige, praktiske og kreative fag individuelt.

 

Et samfund kendes på hvordan det behandler sine svageste:

I Danmark er der omsorgssvigtede børn som  ofte risikerer at blive kastebold mellem forskellige kommuner. Flere eksempler viser, at når der er problemer i en kommune flytter familien til en anden. Hvilket så kan medføre, at der igen går lang tid før det opdages at børnene bliver omsorgssvigtet. Der må derfor handles: Enten skal området centraliseres, eller der skal være bedre muligheder for at klage over kommuner der svigter deres ansvar.

Samfundet må ikke svigte børnene. Pædagoger, socialrådgivere og alle andre, der har berøring med problemet skal inddrages i at finde den bedst mulige løsning til gavn for børnene.

 

Ryd op efter dig selv, Danmark!
De fleste tror at Danmark er klassens duks på miljøområdet. Men fakta er, at vi efterhånden halter bagud: Der er en del områder hvor vi ikke lever op til EU-standarden. F.eks. opfylder Danmark ikke biobrændselsdirektivet og EU’s vandmiljøkrav. Vi er faktisk et af de EU-lande som er længst fra at leve op til målsætningerne i Koyoto-aftalen. Danmark skal igen i den gule førertrøje på miljøområdet. En god start herpå ville være, selv at leve op til de aftaler vi har indgået med resten af EU.

 

 

Styrke i
forskellighed -
muligheder
for alle


Mennesker er forskellige og deres udgangspunkt er forskelligt. Derfor nytter det ikke at indrette samfundet på en måde der tager udgangspunkt i ensretning og laveste fællesnævner.